کد خبر: 34606

شمس در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

جاوید انتخاب شایسته‌تری بود/ در آسیا بهترین نداشتیم چون تیم‌های‌ ما نتیجه نگرفتند

شما شک نکنید که ما اگر در آسیا مقام می‌آوردیم اوضاع کاملا برای ما عوض می‌شد و از نظر من هم جاوید انتخاب بهتری برای فوتسال بود.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، دیروز برای فوتبال ما روز خوبی نبود و با اینکه در چند جبهه چهره‌هایی از فوتبال و فوتسال کشورمان کاندیدای کسب عنوان بهترین بودند، اما درنهایت هیچ‌کدام از جوایز  AFC به نام ایران ثبت نشد تا نشان دهد فعلا فوتبال و فوتسال کشورمان در دوران رکود به سر می‌برد. مهدی جاوید یکی از بازیکنان تیم فوتسال کشورمان بود که برای کسب عنوان بهترین بازیکن با توموکی یوشیکاوا و یوشی سکیگوچی از ژاپن رقابت می‌کرد، درنهایت قافیه را به یوشیکاوا باخت و دست خالی هنگ‌کنگ را ترک کرد. با پیشکسوت فوتسال کشورمان تماس گرفتیم تا درخصوص مراسم انتخاب بهترین‌های آسیا و بازگشت دست خالی نمایندگان کشورمان از این مراسم خصوصا ناکامی در کسب عنوان بهترین بازیکن فوتسال آسیا با او همکلام شویم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با حسین شمس را در ادامه می‌خوانید.

مراسم بهترین‌ها هم برگزار شد و ما در فوتسال مثل بقیه بخش‌هایی که کاندیدا داشتیم توفیقی به دست نیاوردیم؟

معمولا در مراسم انتخاب بهترین‌ها افرادی موفق می‌شوند که از لحاظ موفقیت تیمی هم عملکرد خوبی داشته باشند. وقتی تیم‌های ما در مسابقات مهمی که در سطح قاره برگزار می‌شود دوم یا سوم می‌شوند نباید انتظار داشته باشیم که بازیکن این تیم را به‌عنوان بهترین بازیکن انتخاب کنند. شما ببینید مس سونگون در مسابقات آسیایی دوم شد و رقابت را به حریف ژاپنی‌اش واگذار کرد و همین موضوع باعث می‌شود که جاوید نتواند دستش به جایزه بهترین بازیکن برسد. درخصوص بیرانوند هم موضوع به همین شکل است. کنفدراسیون فوتبال آسیا هیچ‌وقت چشمش را روی اکرم عفیف که تیم ملی‌اش قهرمان آسیا شده نمی‌بندد.

اما جاوید عملکرد خیره‌کننده‌تری نسبت به 2 رقیب خود داشت؟

شما شک نکنید که ما اگر در آسیا مقام می‌آوردیم اوضاع کاملا برای ما عوض می‌شد و از نظر من هم جاوید انتخاب بهتری برای فوتسال بود. ما در سال جاری رقابت‌های جام ملت‌های آسیا را در فوتسال پیش رو داریم. شک نکنید اگر در این رقابت‌ها قهرمان شویم قطعا سال آینده یک بازیکن از تیم ما صاحب این عنوان می‌شود.

در گذشته در AFC رسم بر این بود که جوایز را بین کشورهای صاحب قدرت آسیا تقسیم می‌کردند اما ظاهرا این رویه امسال تغییر کرده بود و به کشور ما هیچ عنوانی نرسید.

بله، این موضوع برای من هم جای تعجب داشت. تا سال گذشته انتخاب کننده‌ها طوری عمل می‌کردند که هیچ کشور صاحب‌نامی دست خالی از مراسم بر نگردد و به نوعی همه را راضی می‌کردند. من فکر می‌کنم کمی در حق کشورمان کم لطفی صورت گرفت و ما باید حداقل در یک بخش اول می‌شدیم و فکر می‌کنم بیش از همه حق علیرضا بیرانوند بود که توپ طلای آسیا را به دست آورد.

ما در ورزش و به‌خصوص فوتبال دوره رکود را پشت سر می‌گذاریم. این اتفاق را متوجه چه بخش یا فردی می‌دانید؟

ما اول باید شرایط جامعه‌مان را درنظر بگیریم و آن را به بخش‌های مختلف ربط بدهیم. مشکلات اقتصادی در جامعه ما به‌شدت دیده می‌شود و ما وقتی حقوق بازیکنان و مربیان خارجی‌مان را سر وقت پرداخت نمی‌کنیم نباید از فوتبال و فوتسال و هر ورزش دیگری انتظار معجزه داشته باشیم. اگر قرار باشد موفقیت‌های گذشته را تکرار کنیم باید همه چیز را از پایه درست کنیم.

جاوید: می‌دانستم جایزه نمی‌گیرم

مهدی جاوید درخصوص انتخاب نشدنش در مراسم بهترین‌های آسیا گفت: «سال قبل این عنوان در دستان من بود ولی به من داده نشد. سال قبل قهرمانی جام ملت‌ها، بهترین بازیکن ایران، آقای‌گل ایران، بهترین بازیکن جام باشگاه‌های آسیا، آقای‌گل جام باشگاه‌های آسیا و مقام سومی تیمی این مسابقات را با تیم بیروتی به دست آوردم. وقتی با این همه عنوان پارسال به این جایزه دست پیدا نکردم، امسال قطعا این اتفاق برای من نمی‌افتاد، هرچند به لحاظ فنی امسال هم مانند سال‌های قبل عملکرد درخشانی داشتم و به لحاظ آماری این را اثبات کردم. باز هم با این وجود وقتی کاندیدا شدم مثل روز برایم روشن بود که به‌عنوان بهترین بازیکن آسیا انتخاب نمی‌شوم.»

مرتبط ها